Ceci n'est pas un logo

Zen Graphic - Blog - Stappenplan logo

Er bestaan heel wat misvattingen over "een logo". Zo denken heel veel mensen dat een logo zomaar een tekeningetje is met de naam van het bedrijf of product, en vindt men over het algemeen dat "een woord" geen logo kan zijn. Het is echter veel meer dan dat, want het hele proces dat achter het ontwerp van een sterk logo, en de betekenis ervan schuilgaat, is voor velen een simpelweg onbekend gegeven. Onbekend maakt onbemind, en dus krijg je van mij zomaar even een "behind the scenes"! Ik leg je uit hoe ik in 5 stappen tot een professioneel logo kom.

Stap 1: Research

De voorstudie brengt me al een hele stap dichter bij de richting die ik uit wil. Als ik dit immers niet goed weet, dan wordt het wat moeilijk om te bepalen waarmee ik precies naar mijn klant wil stappen. Heel belangrijk is natuurlijk wel dat de klant zélf weet wie hij is. Niet op de manier die je denkt natuurlijk, maar kan hij zijn eigen verhaal op een overtuigende manier overbrengen? Als dat het geval is, dan is het een stuk gemakkelijker om de juiste weg in te slaan.

Eenmaal ik weet wie mijn klant precies is, wat hij wil, en wat hij ermee wil bereiken, dan kan ik gaan researchen. Wat doen de grote bedrijven in de betreffende branche, wie zijn de concurrenten, wie wil mijn klant bereiken met zijn of haar bedrijf of product, ... Allemaal vragen waar ik, in grote lijnen, een antwoord wil op vinden. Wanneer ik die eenmaal bijeen hebt, kun ik me gaan afvragen wat ik moet doen om mijn klant niet te laten opgaan in de massa, maar uit de brand kunt laten springen.

Uiteraard is dit anno 2019 een supermoeilijke opdracht, want - laat me nu even een lijk uit de kast halen - "it has been done". Daarmee bedoel ik niet dat het een onmogelijke opdracht is om met iets nieuws op de proppen te komen, maar er moet eerder slim gebruik gemaakt worden van alles dat al bestaat. Elk jaar gelden er ook andere trends, al is dit eerder gevaarlijk om in mee te gaan. Je logo is immers niet iets wat jaarlijks zal veranderen, en dus is het doel om iets te ontwerpen dat eerder tijdloos is, of toch op zijn minst jaren mee kan.

Stap 2: Schetsen

Dit mag je misschien wel zien als dé belangrijkste stap in het hele ontwerpproces. Aan de hand van schetsen zie ik immers al snel wat kan werken en wat niet. Het is immers perfect mogelijk om een fantastisch idee in je hoofd te hebben, maar vanaf het moment dat het op papier komt, meteen in de prullenmand belandt. Daarom begin ik NOOIT digitaal te tekenen aan een logo, maar start ik telkens op de traditionele manier, met potlood en papier, of iets hedendaagser, op mijn Wacom-tablet of iPad.

En het kan heel ver gaan. Zo schets ik niet enkel grafische elementen voor een logo, maar probeer ik ook al even te bepalen welk soort lettertype ik wil gaan gebruiken, al dan niet in combinatie met het grafisch element. Het kan een hemelsbreed verschil maken in de tijd die ik besteed aan de uitwerking van een logo.

Zen Graphic - Blog - Logo schets

Stap 3: Het ontwerp

Stap 3 is de fase die de meesten wel denken te kennen. Je klikt wat van de ene kant naar de andere, plaatst wat figuurtjes op het scherm en gooit er wat tekst bij, en klaar is kees. Ho, stop! Gooi die gedachte maar meteen overboord. Hier is het wel de bedoeling dat alles op het scherm verschijnt, maar er komt nog heel wat meer bij kijken dan wat klikken en slepen.

Om te beginnen maak ik alles op in 100% zwart. Zo verzeker ik me ervan dat het logo ten allen tijde leesbaar blijft. Bij sommige drukwerktoepassingen mag je slechts één kleur gebruiken, en niets ergerlijker dan pas te laat tot de vaststelling te komen dat je logo niet helemaal leesbaar is, toch?

Tegelijkertijd bepaal ik in deze fase ook een eerste kleurvoorstel. Zoals ik in een eerdere blogpost (Logo & huisstijl - Do vs. Don't) al aanhaalde, beperk ik me meestal tot twee of maximum drie kleuren. Dit kan voor veel mensen weinig lijken, maar qua rust en stijl in een logo kan dit een enorm verschil uitmaken.

Eenmaal ik mijn schetsen digitaal aan het uitwerken ben, kan ik ook een keuze gaan maken tussen de lettertypes die ik ter beschikking heb in mijn grafische software. In de schetsfase heb ik al even uitgeprobeerd hoe ik mijn tekst wil (om het in technische termen uit te drukken: keuze tussen geschreefde en ongeschreefde lettertypes) gebruiken, nu is het tijd om concrete lettertypes te gaan kiezen. 

Ten slotte bestaat stap 3 eigenlijk uit twee fases. In eerste instantie ga ik alles kriskras door elkaar plaatsen, om er daarna de drie uiteindelijke logo's te gaan uitpikken die ik aan de klant wil voorstellen. Die plaats ik in een afzonderlijk bestand, zodat de klant niet de chaos ziet die ik soms op mijn scherm tover, maar drie afzonderlijke, volledig uitgewerkte logo's.

Stap 4: Correcties

De presentatie slaan we in deze even over, want alles hangt af van welk soort klant je tegenover je hebt, - geloof me, daar zijn ook al hele epistels over neergeschreven ... - en we gaan meteen over naar de aan te brengen correcties. Zelf geef ik steeds aan dat er kleine correcties mogelijk zijn aan het uiteindelijk gekozen logo. Dit plaatst me eigenlijk steeds in een positie waarin ik niet helemaal "from scratch" moet herbeginnen.

Ook qua kleur en lettertypes is het best mogelijk dat de klant iets anders wil, al probeer ik wel steeds de "psychologie der kleuren" te respecteren. Elke kleur heeft immers een betekenis waar ook steeds enkele voorbeelden bij worden geplaatst en dat probeer ik ook steeds aan de klant duidelijk te maken, zodat hij of zij mee is in de kleurkeuze die ik aanvankelijk had gemaakt.

Stap 5: Finalisatie en uitwerking

Bij deze stap is het moeilijkste werk achter de rug. De klant heeft zijn uiteindelijke logo gekozen, en er zijn minimale correcties aan het ontwerp gemaakt. Tijd dus om het logo in verschillende kleurenversies te gaan plaatsen. Als vakidioot spreek ik steeds over CMYK, Pantone, grijswaarden en 100% zwart. In mensentaal betekent dit kortweg dat de eerste twee er nagenoeg hetzelfde uitzien, het logo in zijn volle glorie (in kleur dus). Grijswaarden zijn letterlijk de kleuren omgezet in "een grijswaarde". Hierbij ziet alles er grijs uit, maar merk je nog steeds de verschillende gradaties van kleuren, terwijl de versie in 100% zwart ook effectief alles in zwart gaat plaatsen. Zo zijn we telkens zeker dat het logo altijd, en voor eender welke toepassing kan worden gebruikt.

Zen Graphic - Blog - Kleurenversies logo

Wil je ook de stap wagen naar een (ver)nieuw(d), sterk en professioneel logo, stuur me zeker een berichtje, of mail me via kenny@zengraphic.be!

Tot blogs! #yeswebrand