Overslaan en naar de inhoud gaan
Bezig met laden...

Er bestaan nogal wat misvattingen over “een logo”. Ten eerste, en dat is misschien de grootste, wanneer ik spreek over “branding”, dan zijn de reacties in de lijn van “aha, je logo dus”, talrijk. Maar euh, nope! Branding is een totaalpakket, je logo is daar maar een klein deel van. Dat laatste wil echter absoluut niet zeggen dat de rol van een logo binnen het branding-gegeven mag worden geminimaliseerd! Het ís immers nog altijd het eerste visuele contact met eender welk merk. Maar hoe weet je of je een goed logo in handen hebt, en hoe kom je ertoe?

Zen Graphic - Blog - Designing a logo

Research

De eerste fase binnen zowat alles wat de naam “project” met zich meedraagt draait om onderzoek. Wat mijn vak betreft, bestaat “research” uit twee delen. Enerzijds is er het deel wat om “de ondernemer”, “het bedrijf”, “de zaak” of “de organisatie” zelf draait. Dit is de essentie van het hele verhaal. Zonder dat is er immers geen sprake van al de rest.

Het tweede luik is “de markt”. Je moet weten wie je zelf bent, maar je moet ook weten waar je naartoe wil, en die twee moeten elkaar perfect aanvullen. Begrijp me niet verkeerd he mannekes, het is absoluut niet de bedoeling dat je een masker opzet, of je eigen waarden verloochent, maar je zult wel moeten kiezen, en daarmee verwijs ik naar “de markt”. Iemand die zegt “ik wil iedereen helpen, ik weiger niemand”, die moet ik al onmiddellijk teleurstellen, dat is een utopie.

Je kunt je dus waarschijnlijk wel voorstellen dat de onderzoeksfase een behoorlijk intensief beestje kan zijn, en dat je een logo niet “zomaar efkes” uit je mouw schudt. Bij mezelf is het trouwens niet de bedoeling dat de research-fase stopt bij het logo, maar gebruikt kan worden voor de hele “branding”. Voor wie er meer over wil weten, heb ik een behoorlijk lengtig blogpostje (lees e-book) over uitgewerkt, die je HIER (GRATIS!) kan vinden.

Schetsen

Schetsen voor de opbouw van een merkidentiteit kun je een klein beetje vergelijken met een kind leren stappen. Het is de visuele basis die zal bepalen welke richting(en) je uit zult gaan, en die basis zal er komen met vallen en opstaan. Je zult meteen ideeën zijn die zullen (of kunnen) werken, en je zult ideeën hebben die je instant naar de prullenbak zult verwijzen. Terwijl je bezig bent zullen ideeën evolueren, en zullen er nog nieuwe ideeën ontstaan.

Wat schets ik dan? Simpel, alles. Waarom alles? Herlees de laatste twee zinnen van bovenstaande alinea nog eens … Hoe schets ik? Dat hangt ervan af, hetzij traditioneel met potlood en papier, of digitaal via mijn iPad. Hoe lang schets ik? In eerste instantie, tot ik merk dat er meer en meer tijd komt tussen de ruwe ideeën. Daarna kan het perfect gebeuren dat ik al digitaal aan het ontwerpen ben, maar toch opnieuw naar mijn schetsmateriaal grijp omdat er nieuwe zaken opspringen in mijn hersenpan.

Zen Graphic - Blog - Branding - Logo schets

Het ontwerp

Het woord is al gevallen: “digitaal ontwerpen”. Dat is de fase waarin de eerste “volledige” logo’s op het scherm tevoorschijn komen. Wat is het niét? Wat van de ene naar de andere kant van het scherm klikken, vormpjes en figuurtjes op het scherm toveren, daar tekst op plakken en klaar. Dat is het absoluut NIET! Wat is het dan wel? Het is vooral zorgen dat het werkt! Lees maar eens de quote helemaal bovenaan deze pagina, onder de titel van deze post …

Hoe weet je dat het werkt? Omdat we nogal uitvoerig research hebben gedaan, remember? En dáárop zijn we ons aan het baseren voor de visuele identiteit. Maar ook omdat alle eerste ideeën al uitgeschetst zijn, en uit die schetsen zijn de levensvatbare ideeën al geselecteerd. Een andere, niet onbelangrijke factor is de “leesbaarheid” van je logo. Je wilt uiteraard niet dat je logo onleesbaar wordt omdat je geen rekening hebt gehouden met bepaalde toepassingen. Als voorbeeld haal ik altijd “een stempel” aan. Daar mag je logo meestal maar één kleur bevatten (want ja, er bestaan ook meerkleurige stempels …), en hoe onaangenaam zou het zijn om je te laat te realiseren dat er zaken zijn weggevallen, of onleesbaar zijn geworden.

In deze fase komt ook kleurtoepassing aan bod. Kleur is heel erg smaakafhankelijk, maar er zit ook een hele psychologie achter, geloof het of niet! Daarom gaan we een eerste kleurvoorstel al implementeren in de research-fase, want dan kunnen we die ook gaan afstemmen op de inhoud. Kleuren vertellen immers ook iets over je persoonlijkheid, of in het geval van grotere ondernemingen, over de filosofie van het bedrijf. En net dát zijn de dingen waar we tijdens een deel van het researchen op focussen.

Corrigeren, aanpassen, finetunen

De presentatie slaan we in deze even over, want daar hangt alles af van welk soort klant je tegenover je hebt. Daarmee bedoel ik niet “brave zielen of ambetanteriken”, maar wel startende ondernemers, eenmanszaken, kmo’s …

In het beste geval komt er meteen een logo bovendrijven die perfect weerspiegelt wie de klant is en waar die voor staat en naartoe wil. In het slechtste geval mag je helemaal van vooraf aan herbeginnen, omdat de klant zich op geen enkele manier verbonden voelt met wat hem of haar wordt gepresenteerd. Alles daartussen is corrigeren, aanpassen en finetunen. In de meeste gevallen is dat het vinden van een consensus tussen klant en designer. De klant weet wie hij is en wat hij wil, de designer heeft kennis van en ervaring met do’s en don’ts, én liefst ook nog wat voeling met markten en segmenten, en zo groeien beide partijen naar elkaar toe.

Finalisatie en uitwerking

Eénmaal het finale logo er is, is er op technisch vlak nog een puntje dat moet worden afgevinkt. Het beschikbaar maken van het logo voor alle nodige toepassingen. In de meeste gevallen moet het logo dus worden klaargemaakt voor druk én digitale toepassingen. Dat betekent, verschillende kleuruitvoeringen (CMYK, Pantone, RGB, één kleur …) voorzien in verschillende bestandsformaten voor verschillende software. Want ja, zelfs dáár kruipt werk in!

Zen Graphic - Blog - Branding - Logo kleuren

Wil je ook de stap wagen naar een (ver)nieuw(d), sterk en professioneel logo, stuur me zeker een berichtje, of mail me via kenny@zengraphic.be!