Branding: Prijs vs. waarde

Zen Graphic - Blog - Branding, prijs vs. waarde

Ken je dat gevoel, wanneer je boeken begint te lezen over je eigen business, en plots kom je bij die ene auteur terecht waarvan je denkt "Hé, die weet verdomd goed waar hij mee bezig is, en waarover hij praat", en ook de schrijfstijl zit helemaal goed? Heb ik nu toch ook al enige tijd ... Het begon een tweetal jaar geleden met het boek "Logo Design Love" van David Airey.

Airey is een internationaal gekende brand identity designer, actief sinds 2005, en intussen auteur van meerdere boeken over datzelfde onderwerp. De recentste, "ID Designed" ligt hier trouwens ook al klaar om helemaal verslonden te worden.

Soit, ik volg hem ondertussen al een tijdje, mailde ook al een tweetal keer heen en weer met hem, en kon dus al wel wat bijleren van zowel zijn boeken als zijn blogs. Zo ook vanmorgen ... Om even heel kort te schetsen: Prijszetting is een behoorlijk moeilijk en abstract gegeven binnen de designwereld. Wanneer jij als klant prijzen gaat opvragen bij verschillende ontwerpers, zul je merken dat je heel uiteenlopende antwoorden terug zult krijgen. Maar welke is nu de beste keuze voor jou?

Je wilt immers naar buiten kunnen komen met een branding die aanslaat bij jouw klant / eindgebruiker. Er is dus steeds een risico verbonden aan de keuze die je maakt. Dat risico wil je uiteraard zo klein mogelijk houden, maar daar is wel een prijs aan verbonden. Die prijs hangt af van meerdere factoren, en kan, afhankelijk daarvan, enorm variëren.

Via één van de blogs van David Airey, logodesignlove.com, stuitte ik op een zeer interessante video over dit onderwerp. Chris Do, oprichter van Blind in Santa Monica (USA), geeft hierin op een uiterst interactieve manier een aantal concrete voorbeelden van wat de waarde van een logo bepaalt en hoe je tot die waarde komt ... Enfin, bekijk de video vooral zelf, het is de moeite waard! Niet enkel als designer kan ervan geleerd worden, ook als klant krijg je van Chris Do heel wat interessante inzichten.