Be careful what you wish for

Zen Graphic - Branding - Logo en huisstijl - No-go

Wanneer je je merk in de markt wil zetten, dan hoort daar zeker een visuele merkidentiteit bij! Zonder weet je dat het moeilijk wordt - om het met een quote van Bob Peeters te stellen. Mijn recentste blogpost bevatte echter nòg een interessante quote, met name in de titel: "Bezint eer ge begint!" Wanneer je even verder gaat nadenken zul je al gauw merken dat er inhoud aan die identiteit moet worden toegevoegd! En DIE inhoud moet op de juiste manier gevisualiseerd worden. Er zijn echter ook enkele no-go-zones, zaken waar geen enkele zichzelf respecterende grafisch designer of merkontwerper in meegaat, en tips waarmee je rekening kan houden wanneer je je bedrijf of organisatie in de markt wil zetten. Een overzichtje:

Kleuren

Al ooit eens in de zoekbalk van Google (bij afbeeldingen welteverstaan) het woord "logo" ingevuld? Nee? Dan raad ik het je zeker aan! En als je wat gerichter wilt zoeken, geef gewoon de naam van de branche in voor het woord logo. Eénmaal de resultaten op je scherm springen, zul je meteen merken dat er een enorme verscheidenheid bestaat. Je zult logo's zien die je boeien, en je zult logo's zien die je minder boeien, uiteraard ... Daar zitten ook heel veel logo's in die enorm goed zijn, en die bruikbaar zijn voor alle doeleinden, maar ook heel wat minder goed en bruikbaar materiaal. Het eerste wat daarbij opvalt is het gebruik van kleuren. Mag ik het nog even herhalen? Maak er geen kakofonie van, kies voor twee of maximaal drie kleuren! Dat brengt de rust in je logo en huisstijl. Probeer maar eens rustig een brochure, cataloog of flyer te bekijken wanneer daar, afgezien van de foto's, 5, 6, 7 of meer verschillende kleuren in voorkomen ... Och, nog iets ... Kleurverloop! Blijf er van weg, kleurverlopen zijn voorbij, en bovendien gevaarlijk wanneer je meerdere verschillende dragers wil gebruiken. Grote kleurverschillen zijn nooit ver weg!

Lettertypes

Rechtstreeks in het verlengde van kleurkeuze ligt de keuze voor lettertypes. Om te beginnen, er bestaan miljoenen, zo niet miljarden lettertypes. Ook hier heb je heel wat goede, en heel wat slechte. Maar welke zijn nu precies goed en welke zijn slecht, of op zijn minst "minder goed"? Ga er wel steeds van uit dat je met standaardlettertypes zoals je die kunt vinden in tekstverwerkingssoftware (bvb. Arial, Tahoma, Verdana, ...) geen duurzame identiteit kunt bouwen. En alstublieft, please, s'il te plait, por favor, ... Gebruik zeker GEEN lettertypes zoals Comic Sans MS, Curlz, en andere onprofessionele en kinderlijke lettertypes. Het ziet er onprofessioneel, en bovendien kinderlijk uit! Denk hieraan wanneer je au sérieux genomen wilt worden, en een vertrouwensband wilt opbouwen met je (potentiële) klanten.

Copy-paste

Nee ... gewoonweg, NEE! Je kunt heus een betere en professionelere huisstijl hebben dan volgens het motto: "ik wil een logo zoals die of die". Akkoord, het is tegenwoordig niet meer gemakkelijk om met iets nieuws op de proppen te komen, maar je kunt wel nog steeds origineel blijven. Vandaar ook de nood aan research! Zodat je geen logo hebt dat net iets te veel op dat van een ander bedrijf lijkt, laat staan van een rechtstreekse concurrent, waardoor je het risico loopt om in allerlei procedures terecht te komen. In heel veel gevallen gaat dit over schending van auteursrecht of zelfs plagiaat.

Information overload

Nog maar eens, je logo hoeft niet al je activiteiten, je adres, je website, emailadres, telefoonnummer, schoenmaat (euh?), ... te bevatten. Dit bewaren we voor de rest van de communicatiemiddelen binnen je huisstijl, én voor je website. Beeld je maar eens in dat je je logo voor sponsordoeleinden doorstuurt, waar het uiteraard met een aantal andere logo's wordt samengegooid, en dus maar op een grootte van een paar centimeter wordt geplaatst. Dan wil je toch dat alles duidelijk leesbaar is, toch? Wat gaan we dus niet doen? Juist ... We houden een logo leesbaar, én bovendien herkenbaar binnen één oogopslag, want je logo moet ook duidelijk zijn wanneer je het maar zeer kort te zien krijgt.

Denk aan je doelpubliek!

Een tip die ik steeds zo vroeg mogelijk probeer mee te geven: Het gaat niet om wat je zelf graag ziet, of wat je leuk vindt, het gaat erom wat werkt voor je doelpubliek! Ook daarvoor dient een degelijke briefing, een merkstrategie, en een researchfase. Ga na wie je potentiële klanten zijn, wat ze willen, wat ze doen, wat ze leuk vinden, ... Bepaal ook zeker de manier waarop je wil dat je doelpubliek naar jou kijkt, hoe je wil dat ze over je praten, wat ze van je product of dienst moeten vinden, ... Koppel daaraan de manier waarop je met je (potentiële) klanten gaat communiceren, en begin pas dan te denken aan een logo, huisstijl, website, promotiemateriaal, enzovoort.

Gebruik regels!

Ja, ik weet het, er zijn al regels genoeg waaraan we ons moeten houden in het dagelijkse leven, maar ze hebben wel een doel, namelijk het vermijden van chaos! Ook in je huisstijl moet je chaos vermijden, en dat kan enkel met een aantal weldoordachte huisstijlregels. Je wilt immers niet dat je klant je logo op duizend en één verschillende manieren tegenkomt, want dat is verwarrend. Blijf ook consequent met lettertypes en kleuren, doorheen al je communicatietools. Ik val misschien in herhaling, maar dit alles heeft één groot doel: HERKENBAARHEID (jawel, again...). Wil je dus als professioneel en betrouwbaar worden gezien, zorg er dan voor dat alles wat je klant van jou te zien krijgt navenant is.