Je huisstijl van A(anzet) tot Z(ichtbaarheid)

Zen Graphic - Blog - Logo-Huisstijl-A-Z

Ik hoorde ooit de volgende stelling: "Je logo, dat moet een weergave zijn van wat je doet". Kan ik daar volledig akkoord mee gaan? Helaas niet, maar hoe zou ik het zelf stellen? Je logo, en bij uitbreiding je huisstijl, dat is een weergave van hoe je door je doelpubliek wilt worden gezien / herkend. Het weerspiegelt je waarden, je visie en je uiteindelijke doel. Hoe kom je ertoe? Laat me het je even uitleggen ...

A(anzet)

De aanzet lijkt simpel, je wilt een logo om je pas opgestarte bedrijf een eigen identiteit mee te geven, of je logo en huisstijl zijn aan vernieuwing toe, om mee te zijn met de snel veranderende wereld waarin we vandaag leven. Vlieg je er zomaar in? Neenee, wacht, niet te snel!

Om te beginnen, moet je zelf heel goed uitmaken waarvoor je wilt staan. Denk na over je missie. Stel je doel voorop, bepaal je waarden, en vooral: bepaal op welke manier je je doel wilt bereiken. Met andere woorden, wat is je strategie?

Hoe doen de anderen het?

Kopiëren hoef je nu niet meteen te doen, copyright en zo ... Maar het kan nooit kwaad om even te kijken naar de concurrentie. Velen zijn immers al een hele tijd bezig en hebben al wat bereikt, en kunnen dus wat inspiratie bieden. Durf zeker ook eens te kijken naar hoe de marktgiganten in jouw branche het hebben aangepakt! Blijf echter steeds vasthouden aan je eigen verhaal! Enkel zo kun je je identiteit geloofwaardig en overtuigend houden.

 

Zen Graphic - Blog - Concurrentie

 

De tekentafel

Neem dit maar behoorlijk letterlijk ... Voor een stukje althans. Want bij het ontwerp van je logo is een schetsfase onmisbaar! Je kunt immers een fantastisch idee in gedachten hebben, maar meteen tot inkeer komen wanneer je het op papier ziet verschijnen. Het helpt ook steeds om vooraf je bijeengezochte inspiratiestukken te bundelen in een moodboard. Zo heb je al een idee welke richting je uitwil.

Ontwerp meer dan een logo alleen

Waarmee ik wil zeggen, zorg ervoor dat je logo gezien en herkend kan worden. "Less is more" is een gezegde dat nog steeds staat als een huis! Je logo hoeft zeker niet al je activiteiten weer te geven, en zeker niet al je contactgegevens te bevatten. Dit kan al snel te druk en schreeuwerig worden, en bijgevolg wegvallen in de massa. Ook qua kleur- en tekstgebruik hou je je zo veel mogelijk aan eerder genoemd gezegde. (lees ook: Vertel je verhaal)

Daarnaast moet je op technisch vlak nog met een aantal aspecten rekening houden. Zo moet je zeker weten dat je logo ten allen tijde leesbaar blijft. Sommige toepassingen laten je immers enkel toe je logo in één kleur te gebruiken, denk maar aan een stempel, of het bedrukken van bepaalde soorten werkkledij. Geloof me, je wilt GEEN elementen zien wegvallen wanneer je drukwerk klaar is!

Zijn er dan nog hindernissen wanneer je wél kleur mag gebruiken? Ja! Een kleur kan namelijk verschillen per drager (papier, textiel, metaal, pvc, ...). Het is dan ook aangeraden om een Pantone-versie van je logo achter de hand te houden. Zo ben je zeker dat je logo op elke drager gelijk blijft!

Oh ja, nog dit, als je hebt doorgeklikt op de link in de eerste alinea van dit blokje, dan zul je hebben gemerkt dat het eerste wat ik daar heb aangeraden, is: werk vectorieel! Ik kan het niet genoeg herhalen ... Het verschil tussen een al dan niet vectorieel ontwerp vind je hier (Branding - 5 fouten en misverstanden), onder het blokje "Vector vs. raster". En jawel, daarmee is een 2e link naar een eerdere blogpost een feit! Kwestie van de vorige posts nog eens naar voor te brengen ;-)

Z(ichtbaarheid)

Met zichtbaarheid bedoel ik eigenlijk, de uitbreiding naar een volledige huisstijl, maar de laatste letter van het alfabet is de Z, niet de U, en mijn titel moet toch blijven kloppen, niet? Soit, het stopt dus niet bij je logo alleen! Met je huisstijl bereik je je doelpubliek, je (potentiële) klanten. Dat is tenslotte toch waar het om draait, BEREIK. Zorg er dus voor dat je huisstijl perfect aansluit bij het verhaal dat je via je logo al hebt opgestart. Uniformiteit is van cruciaal belang bij een professionele huisstijl. Daarom is een huisstijlgids zeker geen overbodige luxe! Daarin baken je de grenzen af van hoe alles wat met jouw bedrijf te maken heeft, eruit mag zien.

Een belangrijke factor die aansluit bij de titel is je website, want naast de klassieke communicatiemiddelen kun je er de dag van vandaag niet meer onderuit om ook online je doelpubliek te proberen bereiken. Zo goed als alles begint tegenwoordig immers online (lees: de zoekbalk van Google, Facebook even buiten beschouwing gelaten).

Als het hele plaatje klopt, dan ben je al een heel eind op weg. En daarom zijn wij er ook, want zoals je kunt zien is het ontwerp van je logo, je huisstijl en je website niet met de vingerknip daar. Er gaat een hele denk- en doe-oefening aan vooraf! Laat die oefening gerust aan mij over, en contacteer me!

#yeswebrand