Overslaan en naar de inhoud gaan
Bezig met laden...

Saaie merken blijven heel vaak links liggen ...

Ik spreek persoonlijk altijd over "merken", want iedereen, van de "kleine zelfstandige" tot de grootste multinational, ís een merk. Niet iedereen komt echter naar buiten, of durft naar buiten komen als merk, want "ik ben maar een simpele dit of dat", klinkt het vaak. Terwijl er vandaag in haast elke branche een groot - tot overaanbod aan providers is, kun je je wel voorstellen dat je héél rap aan de kant vliegt, en dat je doelgroep bijgevolg kiest voor iemand die meer kleur in hun leven weet te brengen.

Zen Graphic - Blog - Storytelling

 

Over wat gaat het hier dus? Storytelling! Of simpelweg, vertel je potentiële klant een verhaaltje. Natuurlijk niet eender welk verhaaltje, want dat is gewoon raar, maar vertel het verhaal van je merk. En zorg dat je doelgroep je verhaal oppikt, onthoudt, en liefst verder vertelt. "Hoe, maar jij bent toch grafisch ontwerper?" Ja, dat klopt, maar zo kom ik niet buiten ...

Waarom niet? Omdat wanneer ik zou zeggen "hallo, ik ben Kenny en ik maak logo's, visitekaartjes, folders, brochures, en zo verder" (#kouderillingen), dan krijg je als reactie "Ah, ok", en de persoon tegenover mij gaat gewoon verder met zijn leven, zonder nog aan mij te denken of over mij te spreken.

Maar bij mijn werk komt zoveel meer kijken, want als "brand designer", zoals ik mezelf net iets liever noem dan "grafisch ontwerper", ben je niet enkel creatief met vormpjes en kleurtjes, maar moet je bijvoorbeeld ook nadenken over strategie(ën), naamgeving, do's en don'ts, moet je je inwijden in de activiteit en de doelgroep van het merk die je tegenover je hebt, én moet je vooral de mensen achter het merk op één lijn krijgen óver het merk.

Maar moet ik dat zo uitleggen? Absoluut niet, want voor degene die het moet aanhoren is dat verschrikkelijk saai en vermoeiend. En je hebt het zelf waarschijnlijk al gemerkt wanneer je het aan het lezen was ...

Hoe kan het dan beter? 

Met een verhaal als: "Ik bouw merken een beetje zoals een huis wordt gebouwd. Dat gebeurt voornamelijk in drie fases. De merkstrategie is het plan, de rode draad die ervoor moet zorgen dat er houvast is bij het uitbouwen van je merk, en waar je op kan terugvallen bij twijfel. De merkidentiteit (of de huisstijl) is de fundering die een stevige basis zal voorzien voor een prachtig bouwwerk. En ten slotte de communicatie en presentatie, dat zal het bouwwerk zijn die je doelpubliek uiteindelijk te zien zal krijgen, en die de sfeer en uitstraling van jouw merk zal bepalen."

Klinkt al een heel pak aangenamer om te lezen, niet? Maar uiteindelijk ging ik nog een stapje verder door er ook een korte versie van te maken. "Ken je het gevoel van thuiskomen? Dát is wat ik doe met jouw merk!" Klinkt een pak interessanter toch?

Zie je wat ik daar nog mee heb gedaan? Ik heb clichés vermeden. Clichés als "beste kwaliteit", "persoonlijke aanpak", "a tot z", waarmee je om de oren wordt geslagen wanneer je doorheen sociale media scrollt, of googlet naar eender wat je nodig hebt. 

Probeer dus vooral niet droog uit de hoek te komen, want eender wat je doet, je bént een merk, en je hébt een verhaal te vertellen.

Inspireer jezelf al voor een stukje door naar mijn portfolio door te klikken, of als je een stap verder wil gaan met je eigen merk, de contactpagina te bezoeken.