Inspiratie

Zen Graphic - inspiratie

Soms krijg ik wel eens de opmerking dat ik een fantastisch leventje heb, zo wat spelen met vorm, kleur en tekst. Wel, gelijk hebben ze! Dit is wat ik wil blijven doen, dit is waar ik van hou, dit is waar ik mijn ziel in kwijt kan, en zo verder ... Maar zo nu en dan wordt ik ook al eens de vraag gesteld waar de inspiratie vandaan komt, hoe ik telkens met iets nieuws op de proppen kom.

Wel laat me eerst even iets ophelderen. Ik kom NOOIT met iets nieuws op de proppen, tadaaaaa ... Zo, dat is eruit. Of misschien moet ik dit eerst nog even wat duidelijker maken. In grafisch ontwerp, en alle andere creatieve beroepen is alles al eens gedaan, niets is nog echt nieuw of revolutionair. Mààr! Wat ik wel doe, ik ontdek het verhaal achter de onderneming van mijn klant (bedrijf, product, dienst, organisatie, ...), ga aan de slag met vorm, kleur en tekst, en tover dit om tot een visuele omkadering voor dat verhaal. Dit maakt de vertelling daarvan immers zo veel krachtiger, en is ook meteen het geheim achter het maken van iets nieuws, met alles wat al eens is gedaan. 

Dit lukt echter het best wanneer je eerst de regels kent, en daarna rond de regels probeert te werken. "Learn the rules like a pro, then break them like an artist", zoals Picasso het ooit kort maar krachtig liet optekenen.

Maar waar haal ik die inspiratie om dat steeds opnieuw te doen? Simpel, overal. Wanneer ik op straat kom, let ik op, wanneer ik tv kijk, of het internet afschuim tijdens mijn werk of vrije tijd, kijk ik uit naar dingen die mijn aandacht naar zich toe trekken. Dat is immers de bedoeling van een geslaagde branding, dat het je aandacht trekt zonder al te veel inspanning. Een logo, en bij uitbreiding huisstijl die zo goed is opgebouwd dat het je al voor de helft voor zicht wint, zonder ook maar enige toelichting van de eigenaar of vertegenwoordiger ervan? Klinkt sterk, niet?

Boeken, nog zo iets waar je eindeloos inspiratie kunt blijven uithalen. Ik heb er het laatste jaar al meerdere achter de kiezen. Gerenommeerde auteurs en ontwerpers zoals Michael Bierut of David Airey hebben al heel wat wateren doorzwommen. Hun werken zijn dan ook de perfecte bron van inspiratie, zowel op creatief vlak, als op ondernemersgebied. Als creatief ondernemer wordt je immers voor heel wat hete vuren geplaatst, vuren waarover niets wordt gezegd tijdens je opleidingsperiode.

Zen Graphic - Boeken als inspiratiebron voor grafisch ontwerp

Raakt de inspiratie dan nooit op? Tuurlijk wel, wat had je gedacht ... Creatief werk gebeurt niet met de vingerknip of met een simpele muisklik, wat ook vaak wordt beweerd of gedacht. Het is geen fabriek die draait van 9 tot 5. Als de inspiratie er is, doe ik er op de één of andere manier wat mee. Of ik schrijf het op, ik schets het, of ik werk het gewoon van a tot z uit, overdag, 's avonds, 's nachts, hangt er van af wanneer het in me opkomt. Grafisch ontwerp is geen exacte wetenschap, maar een combinatie van creativiteit, doorzettingsvermogen, timing, en een portie geluk.

Eén ding staat echter vast, inspiratie is er nooit te kort. Het is gewoon een kwestie van oplettendheid, nieuwsgierigheid, de juiste triggers koppelen aan je eigen werk, en natuurlijk ook wel wat aanvoelen waar je in de toekomst mogelijk nog rekening mee zult moeten houden. Dus ja, mijn job is een uiterst boeiend gegeven, want ik kan de wereld veranderen door het ontwerpen en vormgeven van een verhaal, dat van ondernemers en hun bedrijf, product of organisatie.