Overslaan en naar de inhoud gaan
Bezig met laden...

Oké, ik moet hier zorgen dat ik niet verkeerd begrepen word, dus … hier gaan we: deze post is géén prijsvergelijking, maar wél een pleidooi voor duurzaamheid en “excitement”. Copywriters verkopen hun werk als “converterend”, webdesign en seo zijn keiharde verkoopstools geworden. Waarom zou je huisstijl daar dus niet moeten aan bijdragen, of het geheel zelfs nog sterker maken?

Zen Graphic - Blog - Huisstijl - Goedkoop vs. duur(zaam)

 

Je hebt zeker al visitekaartjes, catalogi, brochures, folders of dergelijke vastgehad, waarvan je het zonde vond om ze meteen verticaal te klasseren. Ook goeie websites of webshops hebben de eigenschap hun bezoekers langer dan gemiddeld geboeid te houden. Bij drukwerk komt dat voor een deel door de kwaliteit van de afwerking, maar het grootste aandeel is vooral voor de vormgeving ervan. Websites en webshops halen hun voordeel dan weer uit efficiëntie, maar ook hier, opnieuw met een aangename vormgeving. Een slordig huis of kantoor geeft je toch ook geen aangenaam gevoel of de nodige innerlijke rust, of wel?

Goeie vormgeving speelt in op de zintuigen, maar om dat te bekomen, moet er wel over nagedacht zijn. Websites en webshops halen hun voordeel dan weer uit efficiëntie. Zomaar klakkeloos je producten of diensten opsommen, daar heeft je potentiële klant niets aan. Constant roepen en tieren dat jij de beste bent, hoeft ook niet, want dan durf je al wel eens arrogant overkomen. Hoe dan ook, je wil niet afstoten!

Jamaja”, hoe doe je het dan wel? Speel in op het gemoed van je potentiële klant, probeer hem of haar emotioneel te raken. Dat laatste, niet in de negatieve zin van het woord hé mannekes! Probeer goed, zo niet perfect te weten te komen wat je klant nodig heeft, waar hij naar verlangt, waarvan zijn maag keert, waarvan hij goedgemutst wordt, waarvan zijn bloed sneller gaat stromen … en stem alles daarop af, marketing weet je wel. Ook je huisstijl!

Want presentatie is alles, en die presentatie begint bij hoe je merk is opgebouwd. En DAT is het verschil waarop ik met de titel doel. Er zijn websites waar je kant-en-klare logo’s kunt aankopen voor een relatief lage prijs. Relatief, want uiteindelijk koop je in eerste instantie misschien een mooi logo, maar het is en blijft een lege doos, en waar vliegt een lege doos? Juist, aan de kant! En dat staat gelijk met gemiste kansen, en gemiste kansen, dat is een (veel) duurdere prijs dan het-geen je zou hebben geïnvesteerd in een duurzame huisstijl waarin jouw hele verhaal verweven zit.

E-book

Ik wil ook nog van deze gelegenheid gebruik maken om wat reclame te maken voor mijn ebook dat binnenkort online gaat. Daarin staat behoorlijk uitgebreid mijn visie op, en alles wat ik tot nu toe geleerd heb en zelf zo veel mogelijk toepas over het branding-gegeven. De pagina langswaar je het kunt aanvragen, gaat in de komende periode online. Je kunt ook nog steeds meeblijven met al mijn shizzle door in te schrijven voor de maandelijkse nieuwsbrief via, hoe kan het ook anders, de nieuwsbriefpagina, of het invulformulier onderaan de homepagina.