Overslaan en naar de inhoud gaan
Bezig met laden...

Geen paniek, de oplossing is dichter dan je denkt!

Geen huisstijl, kan ik mijn bedrijf dan wel op een presentabele manier naar buiten brengen? Absoluut, maar dan is er wel iets waar je op moet letten. Het kan zelfs zomaar zijn dat wanneer je het goed aanpakt, er zomaar een huisstijl uit de lucht komt gevallen. Let wel op wanneer je verder leest, want ik raad je wel nog altijd aan om wél een huisstijl te hebben (of te laten bouwen), want dat is en blijft de sterkste basis voor de uitbouw van je presentatie en je communicatie!

Zen Graphic - Portfolio - Graphic design - Brochure Oculus - Covers

Deze post komt eigenlijk voor uit mijn ervaring met de recentste toevoeging aan mijn portfolio, zijnde, de brochure voor Oculus. Om te beginnen, Oculus is een in het Ieperse behoorlijk gekende oogartsenpraktijk, die zich sinds 2015 in een historisch gebouw in het stadscentrum bevindt. De strakke, moderne inrichting, in combinatie met de negentiende-eeuwse oorsprong van het gebouw, zorgt voor een unieke aanblik wanneer je de praktijk betreedt.

Het kan misschien raar klinken, maar bij mij ontploft in dat soort situaties meteen een inspiratiebom. Het duurde dan ook niet lang om een stijlvoorstel op te bouwen die meteen een stevige basis zou vormen voor de finale brochure.

De enige opmerking bij de start van het project was “maar wij hebben enkel een logo, geen echte huisstijl”. Het logo bood echter voldoende uitbreidingsmogelijkheden, zodat we uiteindelijk tot een dynamisch eindresultaat zijn gekomen, waarmee zonder problemen een degelijke, herkenbare huisstijl kan worden uitgebouwd.

Een andere mogelijkheid, die weliswaar eerder zeldzaam is, maar waarvan iedereen toch zeker één voorbeeld kent, zijn bedrijven of organisaties die geen huisstijl hebben, maar ook geen logo. Zelfs daar kun je een herkenbare presentatie opbouwen, waaruit je een huisstijl kunt puren, al zal het daar wel een stuk moeilijker zijn, én zal de designer uit het juiste hout gesneden moeten zijn (lees: den deze 😁 )!

Waar let je dan op wanneer je in dit soort situaties terecht komt? Eigenlijk moet je één ding ALTIJD vooraan in je gedachten houden, en dat is iets waar ik ook bij brand design op hamer: HERKENBAARHEID! En nog maar eens, herkenbaarheid betekent NIET dat alles er hetzelfde moet uitzien, maar wel dat je in één oogopslag moet kunnen zeggen over welk merk het gaat wanneer je verschillende items van dat merk te zien krijgt. Dat laatste is aartsmoeilijk, het eerste doe je moeiteloos, maar heel vaak niet met het gewenste resultaat. Dat is trouwens ook in veel gevallen het verschil tussen een designer inhuren, en voor doe-het-zelver spelen.

Maar waarom moet je nu rekening houden met die herkenbaarheid?? Heel simpel! Om te beginnen, zullen we als voorbeeld een flyer gebruiken. Wanneer je doelpubliek jouw flyer in handen krijgt, en constant moet zoeken en denken wie jij bent en wat je doet, dan gaat het doel van de flyer verloren. Dan mag je boodschap nog zo mooi en nog zo sterk zijn … Als je potentiële klant jouw merk meteen herkent, dan verlegt die zijn volledige focus naar de boodschap die je wil aanbrengen.

Als je dus voldoende consequentie aan de dag legt bij de presentatie van jouw merk, zelfs zonder huisstijl (en / of logo), dan creëer je de herkenbaarheid die je nodig hebt, én komt daar vanzelf een huisstijl uit tevoorschijn die je voor je verdere presentatie en communicatie kunt gebruiken.

Hoe doe je dat het best? Awel, klik door naar de contactpagina, vul het formulier in, dan licht mijn “bat light” op, en vlieg ik jouw richting uit in mijn batmobile … 😉