Overslaan en naar de inhoud gaan
Bezig met laden...

Het coronavirus slaat ons tegenwoordig dagelijks om de oren vanaf het moment we onze ogen openen, tot we ze terug sluiten. Intussen hebben heel wat ondernemers hun zaak al moeten sluiten, terwijl de essentiële sectoren al heel wat overuren op de teller hebben staan. Vaak heerst wanhoop bij de ondernemers die voor onbepaalde duur hun activiteit niet meer kunnen uitoefenen. Zullen we hier bovenop komen? Hoe zal onze wereld eruit zien na de crisis? Wat doen we terwijl we onze zaak gesloten moeten houden? Het zijn maar enkele van de vaak gestelde vragen onder bezorgde ondernemers en zelfstandigen.

Zen Graphic - Blog - Evaluatie branding tijdens corona

Ondertussen zijn nogal wat marketingplannen naar de achtergrond verplaatst, want de budgetten worden verlegd naar het overleven van de lockdown-maatregelen. Volledig te begrijpen uiteraard, hoewel dit misschien ook het uitgelezen moment kan zijn voor een evaluatie van je branding. Want terwijl elk mens nu de tijd krijgt om over alles en nog wat te reflecteren, kun jij datzelfde doen voor jouw zaak. Wat kan het je opleveren? Het kan je nieuwe, waardevolle klanten opleveren, want de professionele uitstraling van je bedrijf heeft een serieuze boost gekregen. Het zorgt ervoor dat vroegere klanten opnieuw even om de hoek komen kijken, want ze hebben gehoord dat je je zaak een serieuze upgrade hebt gegeven en zijn nieuwsgierig naar de veranderingen en / of nieuwigheden. Het zorgt er vooral ook voor dat je bij jezelf een verhoogd gehalte aan zelfvertrouwen zult ervaren!

Uiteraard heeft het geen zin om zomaar te gaan rebranden omdat je "eens iets anders wilt". Er moet duidelijke aanwijzing zijn dat er iets kan of moet verbeteren! Hierbij kun je jezelf een aantal vragen stellen, waaronder bijvoorbeeld:

  • Hoe lang werk ik al met mijn bestaande huisstijl?
  • Werk ik nog steeds op ongeveer dezelfde manier, of zijn er al veel zaken veranderd, nieuwe zaken bijgekomen of oude weggevallen?
  • Als de huidige huisstijl is opgebouwd rond een merkstrategie, in hoeverre is die strategie nog steeds relevant?
  • ...

Behalve branding en rebranding, zijn er nog heel wat andere zaken waarmee je rekening kunt houden zijdens deze lockdown-weken:

  • Is je website klaar voor het post-coronatijdperk?
  • Bepaalde zaken en / of noodoplossingen zullen zeker blijven hangen en een doorstart maken na de crisis, dus hoe speel je er handig op in?
  • Hoe zal je jezelf proberen duidelijk te maken in de wirwar van publiciteit, advertenties of posts op social media wanneer alles terug op gang komt?

Het moge duidelijk zijn, de lockdown-light (hahaha) is niet het moment om in een hoekje te zitten wegkwijnen, maar een teken om keihard in de (tegen)aanval te gaan. Hoewel het nu misschien geen absolute prioriteit is, kun je toch al heel wat stevig voorbereidend werk verrichten voor de toekomst, en het nieuwe leven na de crisis. De rust tijdens een voetbalwedstrijd wordt immers ook steeds gebruikt om na te denken waar de pijnpunten van de eerste helft lagen, en om eventuele nieuwe strategieën voor de tweede helft vast te leggen.  F1-rijders gebruiken hun pitstop om nieuwe banden op hun wagen te laten monteren, zodat ze opnieuw snellere ronden kunnen afleggen om zo voorbij hun tegenstanders te geraken, of om hun voorsprong verder uit te bouwen. Stof om over na te denken dus ...