Dekking zoeken!

Zen Graphic - Grafisch ontwerp - Artikel HLN

Toen ik het deze middag zag langskomen op mijn scherm, kwamen de haren op mijn armen spontaan loodrecht te staan. Ik dacht bij mezelf: "Alweer ..." Ja inderdaad, alweer iemand die het aandurfde om een oproep te lanceren voor een creatieve professional (een fotograaf in dit geval) die zijn diensten wou aanbieden, in ruil voor gratis toegang tot de evenementen in het betreffende cultureel centrum. Heb je het toevallig ook gelezen?

Goed, dan zul je misschien (hopelijk) begrijpen dat wij als creatieve professional behoorlijk pissed off kunnen zijn door dit soort banalisering van ons beroep. Ja, het is wel degelijk een beroep, en dus moeten we ook loon naar werken krijgen. Je beroep doe je immers niet alleen omdat je het graag doet, je wil er ook je brood me verdienen om er jezelf en je gezin mee te kunnen onderhouden. Dit geldt voor iedere zelfstandige, bijberoep of hoofdberoep doet er niet toe.

Stel je even voor: je woning moet helemaal verbouwd worden, maar je wilt er niet zelf aan beginnen. Vraag je ook aan elke aannemer om de werken uit te voeren in ruil voor naamsvermelding en foto's die je op Facebook of eender wel sociaal medium plaatst wanneer de werken zijn uitgevoerd? Nee toch ... Ik vermoed niet dat er ook maar één aannemer zal zijn die zelfs maar zal reageren op dit soort vragen.

Waarom moeten de creatieve beroepen dan hun diensten aanbieden voor een aalmoes, of zelfs helemaal gratis. De opvatting dat creatief werk meer een hobby dan een beroep is, is ronduit fout. Ik neem nu mezelf als voorbeeld. Mijn vakgebied is brand identity design. Ik ontwerp de visuele identiteit van bedrijven of organisaties, en heb dus een rechtstreekse invloed op de manier waarop deze bedrijven of organisaties overkomen bij hun doelpubliek, wat op zich dus opnieuw een effect kan hebben op de omzet die wordt gerealiseerd. Jawel, je leest het goed, een professionele identiteit zal je resultaat ten goede komen!

Maar goed, terug to the point ... In het artikel dat me deze middag in het gezicht sloeg (lees het hier) werd dus een oproep gelanceerd richting een fotograaf die een aantal zelf te kiezen evenementen op de gevoelige plaat wilde vastleggen, in ruil voor gratis toegang tot andere zelf te kiezen evenementen van het cultuurcentrum. Nog eens, CULTUURCENTRUM. Het gaat hier dus om een organisatie die zich zélf in de creatieve sector bevindt, die een oproep lanceert naar een andere creatieveling om zijn diensten gratis aan te bieden. Diensten waar het cultuurcentrum in kwestie ook nog even gebruik van gaat maken om zelf promotie te voeren voor hun evenementen.

Enfin, genoeg erover. Het is eruit, en dus kunnen we verder. Maar vooraleer ik deze "ranting session" afsluit, wil ik je toch nog even wat stof tot nadenken aanbieden, gratis en voor niets ... Dan toch! Jawel, ziehier deze zeer treffende post van een Instagrammer over de kostprijs van een creatieve professional. Ook nood om hier even op te reageren? Ik hoor het graag!

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Price List

Een bericht gedeeld door Logo Design (@logotype_ideas) op