En, het bloggen, hoe loopt het?

Zen Graphic - Blog - Hoe gaat het?

Goh, hoe loopt het, soms vlot, soms minder vlot. De creativiteit voor een degelijke blogpost, het is niet altijd even gemakkelijk. Drie jaar artikels schrijven voor een F1-website - want ja, autosport is en blijft een passie - is niet altijd een garantie op een vloeiende pen. Maar op tijd en stond komt daar toch een leuk stukje tekst tevoorschijn, dus ja, ik vind het best een boeiend aspect binnen het gegeven "content marketing".

Je kunt bijna eindeloos blijven brainstormen over een goed onderwerp voor je blogpost. Zo heb ik alle mogelijke onderwerpen even opgelijst en opgehangen bij mijn bureau. Op die manier wordt ik constant herinnerd aan de contenttypes waarover je iets kunt verzinnen. Het moet echter ook nog wel relevant blijven. Soms eens een persoonlijk hersenspinseltje er tussen kan geen kwaad, althans, dat heb ik toch zo begrepen.

De grootste hindernis blijkt voor mij uiteindelijk toch regelmaat te zijn. Pas op, je hoort me niet klagen over "geen tijd" of "te veel werk", verre van! En ik denk dat ik intussen wel al een mooi aantal blogposts heb geschreven om me een poosje zonder te kunnen permitteren. Natuurlijk krijg je dan van Facebook op tijd en stond de opmerking dat je volgers al een tijdje niets van je hebben gehoord, maar hé, geen nood, geen nieuws is goed nieuws! Ik kan je wel al vertellen dat er een "shitload" - excuseer me bij deze toch even voor de woordkeuze - aan portfolio-updates zit aan te komen!

Tussen alle contentbezigheden moet je als grafisch ontwerper - ik noem het ook wel eens "creative story teller" - uiteraard ook op de hoogte blijven van je branche. Met andere woorden, lezen, kijken, zoeken en ondervinden is de boodschap om de creatieve motor op toeren te houden. En af en toe een beetje ontspanning, dat helpt ook wel.

Toegegeven, content marketing is bij momenten een behoorlijk tijdrovende opdracht, maar tegelijk is het bij andere momenten een fluitje van een cent. Het blijft echter wel een uitdaging om constant zichtbaar te blijven, want dat is het uiteindelijk doel ervan.