Casestudy: Jan Lievens

Zen Graphic - Portfolio - Branding - Logo Jan Lievens

In een vorige blogpost kon je mijn stappenplan in de zoektocht naar het ideale logo al lezen, nu wil ik graag een stapje verder gaan. Mijn portfolio werd recent immers aangevuld met het logo voor Jan Lievens, copywriter en vertaler uit Gent, en dat is er toch op een enigszins niet-alledaagse manier gekomen. Daarom eerst even een korte situatieschets.

Jan had via een freelancewebsite een oproep gelanceerd om een ontwerper voor zijn nieuwe logo te vinden. Hij zocht vooral naar een strak logo, bij voorkeur zelfs een woordmerk, dat perfect paste bij wie hij was. Dit leek me dus een bijzonder leuke opdracht, en ik twijfelde dan ook niet om Jan te contacteren. Na een behoorlijk keuzeproces had hij echter voor een andere designer gekozen, omdat de stijl van die persoon hem net iets beter lag. Uiteraard vond ik het jammer dat ik hier niet mee aan de slag kon, maar - professioneel als ik ben ... - wenste ik hem alle succes toe. Na x-aantal weken merkte ik op Facebook een post, waarin hij een tweetal voorstellen presenteerde. Ontgoocheling overviel me echter, want de voorstellen waren niet echt "je dat". Ik vond het dus ook meteen mijn plicht om Jan hiervan op de hoogte te stellen, maar niet zonder zelf ook iets in elkaar te zetten, zodat ik mijn stelling kon onderbouwen. Uit het mailtje dat ik terugkreeg, bleek dat hij en de ontwerper op creatief vlak niet op dezelfde golflengte zaten, hij bijgevolg zelf iets in elkaar had gebokst en uiteindelijk dàt in de bewuste Facebook-post had gepresenteerd. Kort samengevat, een paar mailtjes later kon zijn queeste naar het ideale logo toch worden voortgezet, zij het met mezelf als ontwerper.

Binnenkomen met een knaller ...

... bij wijze van spreken uiteraard. De briefing die mijn mailbox bereikte, was er immers eentje om U tegen te zeggen, want Jan weet donders goed wie hij is, en hoe het verhaal achter zijn business ineen steekt. Dat maakte mijn werk er alvast een stukje makkelijker op, want dat betekende dat ik meteen kon gaan schetsen. Huh, meteen schetsen, geen research? Inderdaad, je leest het goed, want de zaak van Jan Lievens heet ook gewoon Jan Lievens, en Jan Lievens weet deksels goed waar hij mee bezig is, dus gaan met die banaan!

Aangezien hij de voorkeur gaf aan een woordmerk, was het mijn taak om tot een weergave te komen waarbij Jan Lievens, en zijn activiteit "Copywriter en vertaler" één geheel vormden, letterlijk dan. Het verhaal dat hij naar voor bracht straalde immers kracht uit door de stevige samenhang, en dus wilde ik ook tot een dito logo komen. De creatieve geest zou echter niet compleet zijn, mocht er toch niet nog een ander perspectief belicht worden. Het leek me dus opportuun om er toch nog een voorstel te gaan bijvoegen met een grafisch element, dat ook op zichzelf gebruikt kon worden.

Presenteren die handel

Enkele schetsen en een iets concretere digitale uitwerking van een aantal ideeën later, was het moment gekomen om Jan te confronteren met de exploten van mijn grijze massa, oftewel de presentatie van mijn ontwerp ... Laat me nu even toe iets te gaan doen wat ik normaal gezien niet doe, met name het openbaar maken van de voorstellen die Jan te zien kreeg. Ook dit wil ik op een weldoordachte manier aanpakken, in plaats van droogweg een afbeelding doorsturen van de drie gemaakte logo's, en kies maar uit welke je het leukst vindt. Bij deze kreeg Jan een digitaal presentatiemapje te zien, waarin elk voorstel rechtstreeks aan zijn achtergrondverhaal wordt gelinkt. (lees verder onder de foto's)

 

Zen Graphic - Branding - Jan Lievens - Voorstel logo

Zen Graphic - Branding - Jan Lievens - Voorstel 2 Logo

 

We zijn op de goede weg

Jan gaf oorspronkelijk de voorkeur aan een woordmerk, al werd die keuze toch lichtjes bijgestuurd na het zien van de voorstellen. We gingen immers voortborduren op de derde variant met het grafische element. De goede weg waren we al ingeslagen, nu enkel nog de juiste poort vinden, en klaar was kees!

Helemaal evident was het niet, want zoals ik eerder reeds aanhaalde, weet Jan verdomd goed wat hij wil. Alles moest goed zitten, en daarvoor moest het logo nog wat kleine wijzigingen ondergaan. Met name het lettertype onderging de grootste aanpassing, want ik had gekozen voor een condensed (samengeduwd) lettertype, maar dat miste toch nog net iets te veel. Uiteindelijk gingen we voor een iets klassieker font, dat bovendien ook lichtjes afgerond is. Ten slotte gingen we nog voor een opgevulde versie van het grafisch element - in plaats van de gelijnde versie uit het eerste ontwerp - waarin de "jl" is uitgespaard uit de volle cirkel, en er tegelijk ook binnen blijft. Zo blijft de cirkel "rond" - snap je ...

Eind goed, al goed

Na het doorspoelen van de eerdere ontgoocheling kan Jan vanaf nu dus aan de slag met een gloednieuw logo, dat zijn achtergrond en zijn karakter volledig uitstraalt. Mission accomplished als je het mij vraagt!