5 tips voor sterke branding

Zen Graphic - Blog - Branding tips

Branding ... excuseer, wat? Branding, dat is "het ding" waarmee jij je bedrijf of product in de markt wil plaatsen, en liefst zo sterk en zo hoog mogelijk. Maar wat houdt het in, waar moet ik allemaal rekening mee houden? Heel wat mensen ondergaan een kleine kortsluiting in de bovenkamer wanneer ze het woord horen, en dus hier 5 tips om je al een stukje op weg te helpen.

Wie ben ik?

Daarmee bedoel ik niet "wie ben ik", maar wel "wie bén ik". Wat wil ik (ik = mijn bedrijf) doen, waar wil ik naartoe, en waarmee wil ik me onderscheiden? Ga je mee met de nieuwste trends, wordt je product continu doorontwikkeld, werk je steeds met lokale producten, heb je een eigen leveringsdienst, ... Het hoeven niet meteen de meest revolutionaire zaken te zijn, maar zorg er wel voor dat het zaken zijn waarin je doelpubliek zich kan vinden of zelfs thuisvoelen. Weet wat je (potentiële) klanten verwachten!

Vermijd te veel meningen!

Wanneer we ons in de ontwerpfase van je identiteit bevinden, zorg je best dat het van tevoren duidelijk is wie de eindverantwoordelijkheid draagt wanneer het over de goedkeuring en finalisering van logo, visitekaartjes, briefpapier, website en dergelijke gaat. Maak hierbij vooral ook niet de klassieke fout, je weet wel, die van: "ik vraag even de mening van mijn vrouw / man, buur, ma en pa, zoon of dochter, goudvis, ... en laat je dan iets weten".

Hiermee vermijd je te veel aanpassingswerk. Het vraagt immers tijd om tot een goed voorstel te komen (research en zo, weet je), dus bij te veel meningen vergroot ook het risico dat een goed voorstel in een mum van tijd wordt omgetoverd tot een minder goed eindresultaat.

Je branding, daarmee moet je immers een hele tijd door, het is dus van het allergrootste belang dat die goed zit! Daarom dit doordenkertje: goeie branding heeft zijn kostprijs, maar slechte branding kost meer ... Dit geldt niet enkel voor het esthetische, maar ook voor de technische kant van het plaatje (lees ook: Branding, 5 fouten en misverstanden)

Professionaliteit troef!

Dit brengt ons naadloos bij de volgende tip, ga voor een professionele look & feel. Als grafisch vormgever kom ik dagelijks in contact met kunstwerkjes van doe-het-zelvers die precies het omgekeerde pad bewandelen. Je kent ze wel, visitekaartjes die een kakofonie van kleuren en (lelijke) lettertypes huisvesten, websites die nog werden getimmerd in het Frontpage-tijdperk of logo's waarbij bepaalde activiteiten in de letters zijn verwerkt.

Ook de inhoud moet hierbij aansluiten. Publicitair drukwerk dat bol staat van de taal- en schrijffouten zijn uiteraard "not done", en vliegen bij je doelpubliek onmiddellijk in de papiermand. Hou hierbij eveneens rekening met het gebruik van afbeeldingen. Foto's zomaar van het internet plukken houdt bepaalde risico's in. Allereerst een schending van het auteursrecht, maar ook de kwaliteit van de foto's. 90% van de foto's die je in het tabblad "Afbeeldingen" van Google terugvindt zijn foto's op schermresolutie, en dus onvoldoende voor drukwerk, zeker wanneer ze wat groter moeten worden weergegeven, bijvoorbeeld als achtergrond. Geef toe, echt professioneel is het niet wanneer je een flyertje te zien krijgt waarop een gepixelde foto prijkt.

En ten slotte, clichés als "dé ...", "de beste ...", "voor ... groot of klein, moet je bij ... zijn", ... Vermijd ze! Niets wat voor meer oogballengerol zorgt als een kleffe slogan die je logo vergezelt.

Trek de lijn door.

Als je eenmaal een staande huisstijl hebt, wees consequent, en trek die over de volledige lijn door. Een handige tool hierbij is de huisstijlgids (lees ook: De brand guidelines, oftewel, de huisstijlgids). Die vertelt je van naaldje tot draadje wat de do's en don'ts zijn in het gebruik van logo, kleuren, lettertypes, grafische elementen, ... Herkenbaarheid is één van de grote troeven van een sterke branding, en dus wijk je hier zo weinig mogelijk van af!

Wees zichtbaar ...

... En liefst zo veel mogelijk! Wees actief op Facebook (of andere sociale media), start een blog, adverteer online én offline, of stap zelf op je (potentiële) klant af. Er zijn heel wat manieren om een groter bereik te creëren, waarvan de beste tegenwoordig online te vinden zijn. Elke ondernemer moet echter voor zichzelf uitmaken wat het best werkt. Uw merk zal u dankbaar zijn!

Wij helpen jou!

Panikeer niet als dit wat veel lijkt, want uiteraard zijn wij er om te zorgen dat jouw branding in het oog springt bij je (potentiële) klant! Als je (meer) nieuwe klanten wilt aanspreken via branding, wacht dan niet langer en stuur me een berichtje via de contactpagina!