Bezint eer ge begint!

Zen Graphic - Blog - Branding strategie

Je kent ze wel, die impulsieve beslissingen die mensen soms nemen om van hun hobby hun beroep te maken, terwijl ze eigenlijk geen idee hebben wat er nog allemaal bij komt kijken. En dat is super jammer, want zo gaat er soms heel wat talent verloren door het ontbreken van een voorafbepaalde strategie. Laat ons het daar even over hebben, maar laat me eerst maar wat vakjargon verduidelijken ... 

Branding

Wanneer men spreekt over "branding", dan betekent dit eigenlijk gewoon een start "from scratch" (vanaf nul dus). Je start als ondernemer met een bedrijf, of je hebt al een bedrijf, en brengt een nieuw product of een nieuwe dienst op de markt. In beide gevallen zul je een identiteit nodig hebben, en die valt liefst zo hard mogelijk op bij je doelpubliek. Behalve wanneer je product of dienst revolutionair zou blijken, en dan nog ..., zul je hier wel wat inspanning moeten voor doen.

Rebranding

Bij rebranding gaat het nog een stapje verder. Rebranding kun je immers opdelen in twee categorieën:

Reactief: bij deze vorm van rebranding "reageer" je als ondernemer op wat er in het verleden gebeurde. Wanneer een bedrijf wordt overgenomen, of fusioneert met een andere onderneming, of wanneer de resultaten slabakken door een sterk toegenomen concurrentie, moet er een alarmbelletje afgaan. Ook wanneer de naam van een bedrijf een negatieve betekenis zou krijgen door eender welke oorzaak, waardoor het doelpubliek zich afkeert, is er dringend reactie nodig in de vorm van een rebranding. Want in het laatste geval, is het beter te voorkomen dan te genezen, maar wanneer er toch tot genezing moet worden overgegaan, wacht je beter niet tot het kalf helemaal verdronken is ... - om in het spreekwoordelijke te blijven -

Proactief: hierbij wordt enkel naar de toekomst gekeken. Bij het lanceren van nieuwe producten of diensten, of om de verdere groei van je bedrijf te garanderen, kun je ervoor kiezen om te rebranden. Ook wanneer de vlag niet langer de lading dekt, of wanneer je je focus wilt verleggen naar een ander of hoger marktsegment, kun je je bedrijf, product of dienst een nieuwe identiteit aanmeten.

Kortom, rebranding is steeds een reactie, hetzij op het verleden, of op de toekomst. Vooral bij proactieve rebranding is het zeer belangrijk om de herkenbaarheid niet uit het oog te verliezen. Kijk maar eens naar bekende merken als Google, Apple of, iets dichter bij huis, Telenet. Hun merkidentiteit veranderde doorheen de jaren al een aantal keer, omdat er wordt ingespeeld op nieuwe technologieën en omdat de markt aan sneltempo evolueert, maar er wordt steeds vastgehouden aan de herkenbaarheid van het merk.

Rebranding is niet alleen een zaak voor de grote spelers op de markt, ook als kleine ondernemer kun je er mee te maken krijgen, door bijvoorbeeld een opfrissing en / of uitbreiding van je bestaande huisstijl, een aanpassing van je naam, een verandering van het aanbod, ... Vernieuwing of uitbreiding van je zaak, maar ook een verhuis naar een nieuwe locatie kan je als ondernemer doen opteren voor een make-over van je branding.

Bepaal je strategie!

In eender welke situatie je je zou bevinden, spring nooit zomaar in het diepe, maar bereid je zo goed mogelijk voor! Een goede strategie is de beste leidraad voor eender welke stap je zet binnen je onderneming. Bij branding en rebranding geldt precies hetzelfde! Afhankelijk van de voorafbepaalde strategie kunnen de "deliverables" (huisstijl, borden, grafische interieurelementen, beeldmateriaal, lettertypes, webdesign, verpakkingen, ...) worden ontworpen.

Vooraleer we een goede strategie in elkaar kunnen boksen, moet er voldoende research worden gedaan naar de onderneming in kwestie. De omvang van die researchfase hangt af van onderneming tot onderneming, van product tot product, of van dienst tot dienst. Een project voor multinationals als pakweg Coca-Cola, DHL of McDonald's zal een heel andere research vereisen dan voor  een lokaal restaurant. Grote gevestigde waarden hebben immers al jarenlang een bepaald imago opgebouwd, en hebben een veel groter bereik, en dat willen we zeker niet kapot maken. De strategie zal er dus ook heel verschillend uitzien, maar is daarom niet minder belangrijk.

Je strategie omvat onder andere het kiezen van een geschikte naam of het veranderen van de naam (afhankelijk van de situatie), de opbouw of aanpassing van je missie, je visie, en je waarden, de manier waarop jij wil dat je klanten jou vergelijken met je concurrenten, de boodschap of het verhaal die je naar buiten wil brengen, de manier waarop je wilt communiceren met je klanten, het imago dat je wil creëren, en ga zo maar door ... Hierop kun je vervolgens het creatieve gaan afstemmen.

Pluk de vruchten!

Dit hele proces vergt tijd en inspanning, maar eenmaal alles goed zit, zul je merken dat het vertrouwen bij je klant steeds groter wordt. Wanneer alles één herkenbaar geheel vormt, begrijpt je klant dat jij "the way to go" bent - Once you go ... (vul zelf maar in), you never go back, en zo - Meer nog, ze zullen het zelfs voortvertellen, gratis reclame dus, en dan nog eens op de best mogelijke manier!