Professioneel imago = meer omzet

Zen Graphic - Blog - Branding en imago

Voila, simpel, niet? Een professioneel imago bezorgt je meer omzet, punt. Natuurlijk is het veel gemakkelijker gezegd dan gedaan, en bovendien moet de kwaliteit van je product of dienst ook top zijn.  Maar er zijn wel een aantal zaken waar je rekening mee kan houden, of waar je kan op letten als je van je branding een succes wilt maken. En als we spreken over branding, dan gaat dat een stuk verder dan enkel je logo of je huisstijl, wees gerust ...

Bezint eer ge (her)begint!

Een bedrijf opstarten doe je uiteraard niet met de vingerknip - was het maar zo simpel ... Zowel voor starters als voor "herbeginners" zoals ik ze graag benoem zijn er een aantal vragen waarbij je moet stilstaan vooraleer je de spreekwoordelijke beuk erin gooit. Als starter kun je bijvoorbeeld al eens gaan nadenken over:

- Wie ben ik: hoe wil ik overkomen bij mijn (potentiële) klanten?
- Wat is mijn activiteit en hoe wil ik mij hierin onderscheiden van de massa?
- Wat wil ik bereiken met mijn bedrijf: wat is mijn missie?

Ondernemers die zich gaan rebranden kunnen zich dan weer gaan bezinnen over hoe ze het vroeger aanpakten, en waar ze het nu beter of anders willen gaan doen. Wat is de reden achter de rebranding, en is het wel nodig? Zomaar eventjes je hele huisstijl omgooien omdat je "eens iets anders wil", houdt immers een risico in! Hoe zit het met het imago en de herkenbaarheid die je al hebt opgebouwd ... 

Uiteraard zijn er uitzonderingen. Zo is het perfect mogelijk dat je na een tijd zelf niet meer overtuigd bent van hoe je naar buiten komt met je zaak - daar ben ik zelf trouwens een voorbeeld van ... -, en daar moet je natuurlijk zo snel mogelijk van af! Professionaliteit zit immers ook in je eigen overtuiging van de kracht van het verhaal achter je business. Je zult dus inspanningen moeten leveren om een professioneel imago op te bouwen en bijgevolg ook meer omzet te genereren.

Verder dan het visuele.

Professionaliteit gaat verder dan het visuele / grafische alleen. Ja, ik weet het, ik heb al in enkele blogposts het woord professioneel in verband gebracht met logo en huisstijl, maar het is echt meer dan dat alleen. Hoe je kantoor er uit ziet (voor mensen die niet vanuit hun living werken natuurlijk ...), hoe je praat aan de telefoon, de taal die je gebruikt in je correspondentie en de manier waarop je schrijft ... Ja, tot zelfs de manier waarop je je e-mails opent en afsluit! Allemaal aspecten die ertoe bijdragen hoe de buitenwereld naar jou kijkt of over je spreekt.

Oh, en wees gerust, het is een pak moeilijker om je imago op te bouwen dan om die om zeep te helpen. Het is dus bij wijze van spreken zaak om geen steken te laten vallen. Gebeurt dat toch eens, - want wie zonder zonde is, werpe de eerste steen - zorg er dan voor dat je ook hier een manier hebt om dit op een professionele manier aan te pakken en op te lossen. Het kan het verschil betekenen tussen maken of kraken.

Blijf trouw aan je huisstijl!

Het gaat er niet om hoe modern je kantoor of bedrijfsgebouw eruit ziet, hoe vaak je iets post op social media, of welke bedrijfswagen je hebt ... Het gaat er om hoe consequent je je huisstijl overal in doortrekt. Dat is één van de hoofdbrokken van je branding. Het is de manier waarop je je merk herkenbaar maakt, en de manier waarop je vertrouwen opbouwt bij je doelgroep.

Wat het visuele onderdeel hierin betreft, dit is ook de reden waarom je bijvoorbeeld kiest voor een huisstijlgids (lees de volledige blogpost hieromtrent: Je huisstijl van A(anzet) tot Z(ichtbaarheid). Hierin staan precieze regels beschreven om je logo, huisstijlkleuren, lettertypes, enzovoort, op de juiste manier te gebruiken en toe te passen.

En jawel, het gaat nòg verder! Ook het gebruik van fotomateriaal behoort tot je huisstijl. Laat bij voorkeur steeds dezelfde beelden terugkeren, hetzij beelden die je aankoopt via beeldbanken zoals Shutterstock, hetzij foto's waar je zelf op staat. Maak bij dit laatste wel even een onderscheid tussen vrijetijdsfoto's en foto's die je kunt gebruiken voor professionele doeleinden.

Laat je helpen!

Uiteraard sta je er niet alleen voor! Er zijn heel wat collega-ondernemers die je kunnen helpen bij je (re)branding en marketing. Daar ben ik één van! Wil je mijn rechterhersenhelft even voor jou alleen, neem dan vliegensvlug contact met me op! Ik wil je wel even waarschuwen, in het begin is het mogelijk dat er hier en daar wat zweetdruppels proberen te ontsnappen, maar ze zullen snel plaatsmaken voor een upgrade van je zelfvertrouwen door je (ver)nieuw(de) imago!