5 vragen die je in de richting van een brand designer wijzen

Zen Graphic - Blog - Heb ik een brand designer nodig?

Professionele hulp inroepen bij branding of rebranding is geen impulsieve beslissing. Het moet een weloverwogen stap zijn met een visie op de lange termijn. Maar hoe weet je of je die stap al dan niet moet zetten. De vijf vragen hieronder kunnen je een antwoord bieden.

Is de visuele identiteit van mijn bedrijf representatief voor de kwaliteit en service waarvoor we staan?

Al is de kwaliteit van je product of dienst nog zo goed, het kan alleen nog beter worden wanneer je huisstijl op dezelfde kwaliteit voortborduurt. Vooral wanneer je tot een eerste klantencontact komt, is dit van kapitaal belang. Het gaat hier immers om een eerste indruk, en laat het nog zo cliché klinken, maar een eerste indruk maak je maar één keer, dus laat hem dan maar meteen blijven hangen.

Is de branding van mijn bedrijf nog van deze tijd?

Je hoort vaak het woord "tijdloos" langskomen, maar die term neem je best met een korreltje zout. Geen enkel logo, geen enkele huisstijl, geen enkele stijl is tijdloos. Je hebt enerzijds trends, maar anderzijds heb je ook het feit dat het verhaal, of de missie en waarden van een bedrijf doorheen de tijd een verandering kunnen ondergaan. Internationale groei, de benadering van een hoger marktsegment, of simpelweg doorgroeien van bijberoeper naar fulltime ondernemer kunnen aanleiding geven om je branding wat te gaan bijschaven.

Wanneer je daarentegen gebruik hebt gemaakt van trends zul je al sneller merken dat je aan vernieuwing toe bent. Sommige trends vervliegen immers sneller dan andere. Denk bijvoorbeeld aan kleurverlopen of schaduwen ... Ab-so-luut niet meer van deze tijd!

Vertelt mijn branding het juiste verhaal / weerspiegelt het mijn visie en waarden?

Een deel van het antwoord op deze vraag staat eigelijk al hierboven vermeld. Het is belangrijk dat je zelf als ondernemer of zaakvoerder helemaal achter je branding staat. Dit is enkel mogelijk wanneer die het juiste verhaal vertelt. Wanneer je symptomen van twijfel begint te vertonen, kan je business hieronder gaan lijden. Denk er dus zeker op tijd en stond even over na!

Is mijn huisstijl uniform?

Herken je overal dezelfe lijn, of zie je eerder een opeenstapeling van verschillende stijlen, vormen en kleuren? In het eerste geval, goed bezig! In het tweede geval ... Het is nog niet te laat voor een restyling. We leven immers in een wereld waar je moet gezien worden om te kunnen opvallen. Dat doe je in de eerste plaats door professioneel over te komen. Uiteraard mag je ook niet gaan vervallen in clichés, maar dat is van een andere orde, en kwam al in meerdere blogposts aan bod.

Een uniforme huisstijl is echter meer dan een visitekaartje en een briefhoofdje die op elkaar lijken. Het is dat allemaal, én het beeldmateriaal dat je gebruikt, én hoe je werkomgeving eruit ziet, én hoe je communiceert, én ... Zoals je wel zult merken, het is een en-en-, in plaats van een en-of-verhaal.

Komt de identiteit van mijn bedrijf overeen met die van mezelf?

Er wordt vaak gezegd van een ondernemer dat zijn of haar bedrijf ook zijn of haar kind is. Je moet er dus ALTIJD jezelf in kunnen blijven herkennen. Niets voelt toch ongemakkelijker aan dan "uit elkaar groeien"? Zorg er dus ten allen tijde voor dat je je identiteit blijft behouden, en jawel, hier opnieuw, weet hoe je verhaal in elkaar zit. Ken je visie en je waarden!

Conclusie

Het antwoord op deze vragen kunnen je in de richting van een brand designer - of logo-ontwerper, huisstijlontwerper, grafisch vormgever of hoe je het ook wilt noemen - leiden. Het is ook zelfs best mogelijk dat je zelf het antwoord op deze vragen niet meteen kent, en dat je even wat hulp nodig hebt van buitenaf. Altijd welkom! Zeg je nu resoluut ja, ik weet dat ik een grafische professional nodig heb, laat dan alles vallen waar je mee bezig bent, en klik gewoon door naar deze link. Laat me weten wat je precies nodig hebt, en ik bezorg je alle informatie!