Overslaan en naar de inhoud gaan
Bezig met laden...

Pardon? Wat voor beest is dat, een vectorieel logo? Een logo is toch een logo? No way José! Er zijn substantiële verschillen tussen een vectorieel logo een rasterlogo … “Huh? Een rasterlogo? Nu wordt het wel heel ingewikkeld jong! Al die technische blabla is niets voor mij!” Geen nood, ik leg het je subiet uit van naaldje tot draadje.

Zen Graphic - Blog - 4 voordelen van een vectorieel logo

Eerst en vooral, wat is vector, en wat is raster?

Here goes … Vectoren zijn gebaseerd op (anker)punten, lijnen en krommen. Daarmee worden vormen gemaakt, en aan die vormen kan kleur worden toegewezen.

Rasters zijn gebaseerd op pixels. Een pixel is eigenlijk heel simpel gesteld: “een vierkantje”. Een raster is dus een veld met allemaal van die vierkantjes.

Rasterbeelden kun je op eender welk systeem bekijken. Voorbeelden van bestanden met een rasterindeling zijn .jpg, .png of .gif. Voor vectoren ligt dat ietsje anders. Daar heb je al snel gespecialiseerde software nodig om ze te bekijken. Het meest bekend is Adobe Illustrator. Hoewel het zeker niet de enige in zijn soort is, is het wel de meest gebruikte binnen de designerswereld. .ai, .eps en .svg zijn de meest courante vectorbestanden.

Voordeel 1: Schaalbaarheid

Dit is meteen het allergrootste verschil tussen beide, en het grootste voordeel van vectoren. Als je logo werd gebouwd met vector-software, dan zit je gebeiteld, en zul je je normaal gezien nooit zorgen hoeven te maken over de bruikbaarheid op eender welke drager, en in eender welke afmeting. Je logo zal even leesbaar zijn op een balpen, als op een zeppelin.

Een rasterbeeld is wat het is. Van een slechte foto kun je niet opeens het meest scherpe beeld maken dat er is. Je kunt het hoogstens wat “opblazen”. Dat is het kunstmatig aanpassen van het aantal pixels, maar zal bitterweinig doen aan de kwaliteit van je beeld. Een logo dat werd opgemaakt met bijvoorbeeld Photoshop zal dus hetzelfde nadeel ondervinden. Je zou soms denken dat als het er goed uitziet op je smartphone of je pc, dat het er even goed zal uitzien op een spandoek, of de bache van een vrachtwagen, maar dat is allerminst het geval!

De beperkingen van een rasterbeeld zul je zelf ongetwijfeld ook ooit al eens hebben gemerkt. Wanneer je een foto te veel uitvergroot, zul je ook effectief de pixels (of vierkantjes) zien. Een rasterbeeld moet echter ook al in zeer hoge kwaliteit opgeslagen zijn, om het kwaliteitsverlies langer uit te stellen.

Kijk eens hieronder, naar de twee voorbeeldjes van mijn eigen logo, links als vector, rechts als raster. Het zal meteen duidelijk worden wat ik allemaal bazel!

Voordeel 2: Schijfruimte

Dat brengt ons naadloos bij het tweede voordeel van een vector. Waar rasterbeelden al snel ettelijke megabytes aan schijfruimte zullen beslaan, is dat voor vectorbestanden niet het geval. Dat komt vooral omdat een rasterbestand véél meer informatie moet onthouden. Zo hebben alle pixels een breedte, een hoogte, én kleurinformatie. Een beeld met heel veel pixels zal dus snel behoorlijk zwaar worden. Ter illustratie: foto’s die met een professioneel fototoestel werden genomen, zullen vrijwel altijd (veel) zwaarder zijn dan 10 megabytes. Een foto die zomaar even snel met de smartphone werd genomen haalt dit nóóit!

Vectoren zijn bovendien niet gebonden aan resoluties. Ze zullen zich altijd aanpassen aan het toestel waarop het wordt getoond.

Voordeel 3: Flexibiliteit

Je zal ondertussen wel al hebben gemerkt dat je weinig aanpassingsmogelijkheden hebt met een rasterlogo. Met een vectorlogo kun je nog alle richtingen uit. Indien je over de juiste software beschikt, kan het ten allen tijde aangepast worden, maar je kunt ook een complete “graphic language” uitbouwen met de elementen uit een logo. Graphic language? Dat is een verzameling van grafische elementen (lijnen, vormen, kleuren, typografie …) die, afhankelijk van de wensen van de klant, wordt vastgelegd om de presentatie van een merk uit te breiden en te versterken. Die kunnen rechtstreeks uit het logo komen, of direct gebaseerd zijn op die elementen.

Voordeel 4: Bruikbaarheid

Een vectorlogo is kant en klaar. De kwaliteit is er en de juiste kleuren kunnen er rechtstreeks worden uit gehaald. Bij een raster ben je al beperkt in de grootte waarin je het wilt gebruiken, maar ook de kleuren liggen heel wat moeilijker. Kort door de bocht, als je een rasterbeeld drukt op verschillende ondergronden (papier, stof, pvc …) is de kans héél groot dat de kleuren er overal een beetje anders uitzien. Als je logo op die manier is opgebouwd, kun je je dus wel inbeelden dat je professionele imago er (zwaar) onder zal lijden als je logo er telkens weer ietsje anders uitziet.

CONCLUSIE

Zoals je misschien al door hebt, met een vectorlogo zit je zo goed als safe. Er kan uiteindelijk wel nog één en ander verkeerd gaan, maar dan spreken we over de kwaliteit van de designer, en daar gaat het hier dus niet over.

Zoals je misschien in andere blogposts, nieuwsbrieven, of in mijn e-book (HIER te downloaden) hebt gelezen, heb je aan kennis van de software alleen absoluut niet voldoende om een kwalitatief en duurzaam merk uit te bouwen! Als je wil weten hoe je ervoor kan zorgen dat jouw merk gezien én onthouden wordt, trek dan gewoon even aan mijn mouw, of laat het me weten via kenny@zengrahic.be